fredag

Saffranstryffel- himmelskt goda!

Såg ett recept i tidningen "Laga Lätt" från dec 2011. Det fanns mycket gott i denna tidning som jag måste prova. Jag började med de små solskensbitarna av saffranstryffel. Det var en explosion i munnen, himmelskt goda. Jag vill därför dela med mig av receptet.  Dessa små godingar ska definitivt pryda godisbordet i jul. Inte nog med att de är så goda, de är superenkla att göra också, ca 20 min + 3-4 timmar (kylning i kylen).


















Recept - ca  16 tryfflar

150 gr vit choklad 
1/2 dl grädde
1/2 krm saffran (ca 1/2 påse)
1/2 msk honung
25 gr rumsvarmt smör (hade normalsaltat men alla rek. osaltat)
1/2 dl florsocker

1. Hacka den vita chokladen.
2. Koka upp grädde, honung och saffran. Ta kastrullen från plattan. Tillsätt chokladen och vispa till en slät kräm. (Får ej sätta tillbaka grytan på plattan för att påskynda smältningen, chokladen kan bli överhettad och då stelnar den inte i kylen).
2. Tillsätt smöret och fortsätt att vispa tills smöret blandats ut. Låt kallna och ställ i kyl att stelna 3-4 timmar eller över natten.
4. Forma runda tryfflar och rulla i florsocker. Förvaras kallt i kyl eller frys i väl försluten burk.

Går att förbereda två dagar före. Var snabb när du formar tryfflarna så att de inte smälter. Skölj händerna med kallt vatten mellan varje tryffel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar